Egzamin

Warunki i tryb przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego.

Część teoretyczna egzaminu państwowego jest przeprowadzana: w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej i dotyczy sprawdzenia wiedzy w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T oraz uprawnienia do kierowania tramwajem; z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania, przy użyciu pytań składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów; w sali, przeznaczonej do przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego, dla nie więcej niż 20 osób egzaminowanych jednocześnie.

Część teoretyczna egzaminu państwowego polega na wskazaniu przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego prawidłowej odpowiedzi na pytania wybierane losowo w czasie rzeczywistym. Pytania stanowią realizację scenariusza przez zastosowanie odpowiedniej wizualizacji i opisu, zapisanych w postaci elektronicznej w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania.

1. Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:

a) 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym:

  • 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

b) 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy, w tym:

6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

c) Każde pytanie zawiera:
jedną prawidłową odpowiedź; przypisaną liczbę punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi, o następującej wartości:

  • 3 punkty – pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 2 punkty – pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 1 punkt – pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

2. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:

a. wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami „TAK” albo „NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań, o których mowa w pkt. 1a; na przeczytanie treści pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi ma 15 sekund;

b. wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B i C jednej odpowiedzi – dotyczy pytań, o których mowa w pkt. 1b; na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.

3. Czas trwania części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 25 minut.

4. Osoba egzaminowana może przystąpić do części teoretycznej egzaminu państwowego w zakresie więcej niż jednej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia. czas egzaminu wydłuża się o 25 minut dla każdej następnej kategorii prawa jazdy.

5. Przed rozpoczęciem części teoretycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdza tożsamość osób egzaminowanych przystępujących do egzaminu oraz zgodność danych osobowych z danymi zawartymi w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania.

6. Po wykonaniu czynności, o których mowa powyżej, egzaminator:
a. uruchamia komputerowe urządzenie egzaminacyjne;
b. czuwa nad prawidłowym przebiegiem egzaminu.

7. Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik z części teoretycznej egzaminu państwowego, jeżeli uzyska, co najmniej 68 punktów.

 

 OPŁATY  ZA  EGZAMIN

kategoria i zakres Za przeprowadzenie egzaminu państwowego pobiera się opłatę w wysokości [PLN]
egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie 30
egzamin praktyczny
kat. AM
140
egzamin praktyczny
kat. A1, A2, A
180
egzamin praktyczny
kat. B
140
egzamin praktyczny
kat. B1, C1, D1, T, B96
170
egzamin praktyczny
kat. C, D, B+E
200
egzamin praktyczny
kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E
245
egzamin praktyczny
kat. „pozwolenie”
125

 

L.p. Kategoria Teoretyczny Praktyczny Teoretyczny + praktyczny
1. AM, B 30,00 140,00 170,00
2. A1, A2, A 30,00 180,00 210,00
3. B1, C1, D1,T 30,00 170,00 200,00
4. B (96)* 170,00
5. C, D 30,00 200,00 230,00
6. B+E 200,00
7. C1+E, C+E, D1+E, D+E 245,00

 

SPRZĘGANIE POJAZDU SILNIKOWEGO Z PRZYCZEPĄ

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 minut – osoba niepełnosprawna nie więcej niż 30 minut (włącznie ze sprawdzeniem oświetlenia przyczepy). Dodatkowo przed sprzęganiem należy sprawdzić mechanizm sprzęgający (w tym przewody hamulcowe i elektryczne), elementy przyczepy związane z jej załadunkiem oraz sposób zabezpieczenia ładunku. Dopuszcza się wykonanie zadania bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
1. Pozycja wyjściowa – pojazd obok przyczepy
2. W pojeździe sprawdzamy losowo – jeden z płynów lub sygnał dźwiękowy i jedno ze świateł zewnętrznych pojazdu. Dodatkowo sprawdzamy drzwi pasażera. Następnie ustawiamy fotel, kierownicę, i lusterka .
3. Przed sprzęganiem należy sprawdzić w pojeździe gniazda hamulcowe i elektryczne, oraz mechanizm sprzęgający i go otworzyć.
4. W przyczepie sprawdzamy hamulec postojowy (czarny wyciągnąć, czerwony wcisnąć) sprawdzamy podporę dyszla, sprawdzamy stan techniczny przewodów elektrycznych i hamulcowych. Sprawdzamy sposób zabezpieczenia ładunku, oraz zamknięcie burt i zasznurowanie plandeki.
5.Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:

  • a) podjeżdżamy pojazdem silnikowym przed przyczepę,
  • b) cofamy pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy (co najmniej raz musimy wysiąść w celu upewnienia się że jedziemy prosto) i regulujemy wysokości zaczepu przyczepy.
  • c) wjeżdżamy zaczepem w ucho dyszla przyczepy – próbujemy pchnąć do tyłu i ruszyć do przodu, gasimy silnik i wychodzimy z samochodu w celu upewnienia się że połączyliśmy pojazd z przyczepą. Jeżeli czerwony wskaźnik się nie schowa, to podłączamy przewody hamulcowe, rozsuwamy kliny i unosimy podporę. Następnie ruszamy do przodu i do tyłu energicznie przy tym hamując, aż w/w wskaźnik się schowa. Podłączamy pozostałe przewody, podnosimy i zabezpieczamy podporę. Jeżeli czerwony wskaźnik się schowa podłączamy kolejno przewody elektryczne, ABS I hamulcowe, podnosimy i zabezpieczamy podporę,
  • d) włączamy i sprawdzamy wszystkie światła przyczepy. W trakcie sprawdzania świateł należy je wymienić żeby mieć pewność że wszystkie sprawdziliśmy. Światła STOP sprawdzamy przy pomocy Egzaminatora.
  • e) kliny odkładamy na bok lub chowamy w odpowiednie kieszenie.
  • f) wsiadamy do pojazdu i zapinamy pas bezpieczeństwa.

6. Czynności wykonywane podczas rozprzęgania:

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut – osoba niepełnosprawna nie więcej niż 20 minut.

  • a) uruchomienie („zaciągnięcie” dźwigni) hamulca postojowego pojazdu silnikowego i wyłączenie silnika,
  • b) zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów i hamulca postojowego przyczepy),
  • c) wysunięcie podpory,
  • d) odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych , oraz otworzenie zaczepu .
  • e) rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem), ustawienie pojazdu obok przyczepy,

UWAGA
W TRAKCIE WYKONYWANIA POWYŻSZYCH CZYNNOŚCI NIE DOPUSZCZAMY DO PRZECHODZENIA PRZEZ „DYSZEL” PRZYCZEPY, ACZKOLWIEK NIE PODLEGA TO OCENIE.
OPUSZCZENIE POJAZDU SILNIKOWEGO LUB POZOSTAWIENIE PRZYCZEPY BEZ URUCHOMIONEGO HAMULCA JEST BŁĘDEM SKUTKUJĄCYM PRZERWANIEM EGZAMINU.